kinderkunstexpo


Patronen
zijn overal, kijk om je heen, dan ga je het zien! Vanuit het Cultuurknooppunt samen met Claire Paulich de lessenserie ‘Patronen’ met de groepen 7 en 8 op de basisschool st Jan de Doper vorm gegeven.
De gezamenlijke finale / uitvoering, waarbij de leerlingen elkaar hun werk presenteerden, was echt een feest! Patronen als bewegingskunst (theater) en patronen op het platte vlak (beeldend). Welkom bij de digitale expositie van beeldend. De leerlingen hebben per groep een gemeenschappelijk kunstwerk gecreëerd. Wat bleek? Het geheel werd nóg mooier toen groep 7 en 8 samen aansloten! Komt het zien en bewonder ook de individuele kunstwerken, ontstaan uit een simpel klein vierkantje (echt waar…).


Ruby Bridges Weet jij wie Ruby Bridges is? Eerlijkheidshalve, ik wist het niet… In opdracht van basisschool de Nijepoort in Groenekan die met de Noordwijkse methode werkt een lessenserie (vorm) gegeven met het thema ‘invloedrijke personen’. In dit geval ‘invloedrijke kinderen’. Met groep 4/5 aan de slag.
Als uitgangspunt koos ik het schilderij van Norman Rockwell: The Problem We All Live With (kende ik ook nog niet). Dat is zo leuk aan lessen ontwerpen, je leert samen met de leerlingen. 

Ruby Bridges gaat in 1960 als eerste zwarte meisje naar de witte William Frantz School in New Orleans. Dapper meisje. Dappere moeder, vader, juf en natuurlijk nog veel mensen. Iemand moet de eerste zijn, maar alleen kom je er niet.
De kinderen hebben in hun schilderij Ruby Bridges als 6 jarig meisje die voor het eerst naar school gaat naar 2021 verplaatst. Welkom en Love dat is hun boodschap van nu.  Laten we hopen dat we onderweg zijn naar een mooiere wereld, met wederzijds begrip, respect en mildheid naar elkaar. Laten we niet alleen hopen, laten we er vooral ook aan blijven werken. Van harte welkom op de digitale expositie!


Zuid Amerikais het thema voor de groepen 7 en 8 op de Agatha Snellenschool. Ik mocht aansluiten met kunstlessen op dit thema, maar dan wel op afstand. Deze lessenserie is digitaal ontworpen met aanlevering van loom-filmpjes en pdf-en met uitleg en instructie. Naar aanleiding van de vragen en leerdoelen op het thema-bord heb ik voor Suriname als ingang gekozen. Wat is Keti Koti? Dat werd mijn vraag.
De kinderen van groep 7 en 8 zijn op onderzoek uit gegaan en weten dat nu allemaal.
Keti Koti betekent in Sranantongo (de Surinaamse taal) ‘verbroken ketenen’, oftewel vrijheid. Op 1 juli 1863 werd de slavernij in Suriname officieel afgeschaft. Keti Koti is een jaarlijks terugkerende feestdag om dit te vieren. Hoe visualiseer je dat in een logo / woordmerk? Daar zijn de leerlingen mee aan de slag gegaan.
Van harte welkom op de digitale expositie!


DE 17e EEUW
Kunstles geven op afstand, een nieuwe lessenserie in een nieuw jasje, het digitale jasje van de 21e eeuw… Geboren uit noodzaak, maar wat een verrassende resultaten, daar wordt een mens blij van.
Proud to present: de werken van de kinderen van groep 7 en 8 van de Agatha Snellenschool!


HET PROJECT JIJ + IK
, geïnspireerd op het ZevenZonenproject organiseerde ik samen met Claire Paulich van het Cultuurknooppunt voor de groepen 6, 7 en 8 van de basisschool St. Jan de Doper. Identiteit als thema. Kerndoelen Kunstzinnige oriëntatie mixen met burgerschap. Kunst als middel. Interessante onderwerpen om over door te praten. Maar in deze lessen ging het met name om samen dingen durven en doen. En met heel veel plezier! Een spetterende ‘rode-loper-walk’ voor kinderen die voor ‘theater’ hadden gekozen. Twee- èn driedimensionale portretten voor de kinderen die voor ‘beeldend’ hadden gekozen. Ook nog een gezamenlijke ‘wensenslinger’. Wat een feest was deze eindexpositie!


JOSEPHINE EN LAMBERTUS VAN BAAREN & HET CENTRAAL MUSEUM
Gedurende het afstandelijke tijdperk met corona gaan de kunstlessen door. Dit project is een samenwerking tussen de Agatha Snellenschool en het Centraal Museum. In de collectie van van Baaren (in bruikleen bij Centraal Museum) is veel figuratief werk te bewonderen. Broer en zus van Baaren waren kunstverzamelaars en hielden van figuratieve kunst, maar uiteindelijk kwam abstract werk ook in beeld. Wat betekent figuratief? En wat betekent abstract? De kinderen van groep 4 gingen niet alleen als kunstenaars aan de slag, maar werden in deel twee ook verzamelaars.


SCHATTEN VAN DE ZEE
  Deze keer moest het anders, de school was gesloten door de corona-maatregelen. Van de kunstlessen die ik normaal gesproken op de Agatha Snellenschool in die tijd aan groep 3 zou hebben gegeven heb ik een digitaal thuiswerk-kunstles- pakket gemaakt. Hetzelfde thema, dezelfde leerdoelen. Zie hier de geweldige resultaten: hulde aan al deze jonge kunstenaars!

 

SCHATTEN VAN DE ZEE  Dit project is een samenwerking tussen de Agatha Snellenschool en het Centraal Museum. Aanleiding van de lessenserie is één van de schatten van het Centraal Museum: een klein schilderijtje van ongeveer 10 x 17 cm. in 1630 gemaakt door Balthasar van der Ast. De naam van het schilderij is: stilleven met schelpen en herfsttijloos. Wat is een stilleven? Wat is een compositie? Kun je een stilleven maken van de schatten van de zee? Vragen waar de kinderen van groep 3 na deze lessenserie een antwoord op weten.. En natuurlijk gaan ze zelf ook aan de slag als kunstenaars.


REMBRANDT Mijn opdracht: een workshop verzinnen aansluitend op dit thema voor de kleuters op de Agatha Snellenschool. De keuze viel op het verhaal van Oopjen en Marten. Over liefde, ruzie en kunst. Wat doe je als je ruzie hebt? Dat verzinnen de kleuters in de kring sneller… Praten en goedmaken natuurlijk! Marten en Oopjen zijn afwisselend te bewonderen in het Louvre in Parijs en in het Rijksmuseum in Amsterdam. Na dit verhaal met een goed einde (daar houden we van) gingen de kleuters aan de slag met de portretten van Marten en Oopjen. Wat een prachtige eigentijdse creaties…


BEELDEN IN DE BUURT
Lessenserie op de International School bij Upper Primary. Naar aanleiding van abstracte en figuratieve beelden in de buurt van de school gingen de kinderen zelf beelden boetseren. Vertaling van gevoel naar vorm in de beeldhouwkunst. We werkten met woordkaartjes met emoties: sterk, blij, verdrietig, verliefd, verlegen, etc.

BEELDEN IN DE BUURT Dezelfde lessenserie werd op de Notenboom school gegeven. De woordkaartjes die ik op de International School had gebruikt nam ik weer mee, de kaartjes waren daarom tweetalig: engels en nederlands. Dat bleek een leuk ‘leerextraatje’!

 

ZELFPORTRET Een zelfportret maken is nog niet zo gemakkelijk en al helemaal niet in klei. Het grote verschil met twee dimensioneel en driedimensioneel werk is dat bij het laatste de achterkant, net zo belangrijk is als de zijkant en de voorkant. En dat betekente draaien, draaien, draaien, terwijl je aan het werk bent… De kinderen van groep 8 van basisschool de Brug gingen de uitdaging aan!


LETTERHUMEUR EN TEKENTAAL 
Kunnen letters een humeur hebben? De kinderen van de onderbouw nemen een kijkje in de wereld van de lettertypes. Niet alleen de letters vertellen een verhaal, maar ook hun vorm en kleur. En dan de workshop Tekentaal. Grote Beer kan niet schrijven en lezen. Toch wil hij zijn neef in Amerika een brief schrijven met goed nieuws! De kinderen gaan hem helpen, ze gaan aan de slag met het maken van een kleitablet, de tekens op dit tablet geven duidelijkheid over de inhoud van het goede nieuws…